Planeamento
Aulas
Lecture 1
Using statistical indicators: Content, syllabus, and assessment.
A
first approach to statistical indicators. Characteristics of the statistical
information available and its different sources. The centrality of the use of
the methodological data when using secondary sources (concepts, categories, classifications, samples).
Looking for, formating and retrieving data with Eurostat.
Aula 1
Apresentação, exposição do programa da UC e do
sistema de avaliação.
Estatísticas oficiais e a sua natureza. A
utilidade das estatísticas para fins diversos incluindo a investigação. Os
principais elementos do sistema de meta-informação: conceitos e classificações.
Breve operacionalização do portal do INE.
Aula 2
Estatísticas da população e do território
Principais fontes (Recenseamento da população
e da habitação e Estimativas da população residente) e principais diferenças
entre as mesmas. Análise de diversos produtos estatísticos obtidos através das
diferentes fontes. Estrutura e dinâmica da população: comentário de um conjunto
de indicadores.
Obtenção de dados da população residente por localização geográfica (NUT2) a partir da operação dos censos 2011 e 2021 no INE. Cálculo da distribuição e realização de um gráfico ilustrativo. Análise e comentário dos dados
Execução de um mapa representando a taxa de
variação da densidade populacional por concelho no território nacional entre
1981 e 2021. Coleta de dados através do Pordata, formatação da informação e
cálculo da taxa de variação com o Excel e execução do mapa através do site
mapinseconds. Comentário acerca das diferenças observadas. Litoralização da população residente e densificação centrífuga nas Áreas Metropolitanas de Lisboa e Porto.
Lecture 2
International
statistics on the Population: Europe and the World. Censuses, estimations and
their different procedures, sources and data available. Population growth and
decrease in some European countries (North/South; West/East): Economic and migratory
reasons.
Comparing population growth in the European Countries between 2001 and 2021. Data gathered through Eurostat and calculation of the percentage change with Excel. Execution of a Map demonstrating the change between the two Census, through the service Mapinsecond and alternatively with Excel.
Comparing
age pyramids in Western Africa and Western Europe. Uncontrolled growth and
continuous ageing. Population projections until 2080 in Europe.
Aula 3
Realização de uma pirâmide etária. Procura de
informação no INE (infelizmente com o servidor em baixo obrigando à procura de dados alternativos na Pordata e por insuficiência destes, no Eurostat), formatação dos dados e cálculo. Estratégia de construção de
uma pirâmide etária com o Excel.
Lecture 3
Looking
for, retrieving, and editing statistical data on population estimates with the
aim of creating population pyramids. Search for information on the Eurostat,
editing and formatting tables. Calculating and formatting data with Excel and
designing population pyramids with edited bar graphics comparing the population
pyramids in France 2001 and 2011. Reflection on the different modes of
population ageing and demographic and social consequences.
Lecture 4
Statistical indicators on Education. Why are statistics on Education important (Planning, Literacy, Manpower and Citizenship). Different modes of educational statistics: School registries, National Surveys, Skills Surveys and different data: financial (Expenditure on Education as a % of GDP), Enrollment, Attainment; Outcomes.
Aula 4
Lecture 5
Educational attainment of different age classes and ISCED Levels in Europe. Data analysis with Eurostat.
Debate on the significant
educational attainment differences found in Europe: History, Religion and Education Policies.
Other relevant educational indicators produced by OECD.
Science, Maths and Reading Skills among children aged 15. PISA results.
Evaluation of Young People Educational Status in respect to different dimensions. Education Outcomes: Effects on Employment and Earnings in the OECD countries.
Aula 5
Continuação da análise das estatísticas da
educação.
Participação na educação. Dificuldades de
elaboração das taxas de escolarização com comparação internacional: diferencas
entre sistemas educativos europeus e até na educação regional. Taxas de
retenção e conclusão. As dificuldades nas transições de ciclo educativo. A
reprodução dos trajetos educativos familiares.
A qualificação educativa da população. A taxa
de qualificação secundária e terciária por segmentos específicos da população.
Qualificação e emprego. Desigualdades de
género no plano educativo.
Lecture 6
Labour
market and employment statistics in the world with ILO data.
Activity
and employment rates and respective populations in selected European countries.
Unemployment
rates through independent variables: sex, age, educational attainment, and citizenship
status.
Aula 6
Conclusão do tema Educação com a abordagem de alguns indicadores relativos ao progresso das qualificações educativas dos mais jovens em Portugal e na média da OCDE. Implicações relativas ao emprego (taxa de emprego e volume salarial por níveis de qualificação escolar) e outras dimensões relevantes.
Lecture 7
Labour market statistics. Employment and unemployment according to different independent variables: sex, age groups, educational attainment and citizenship status.
Aula 7
População ativa e população empregada em Portugal e na Europa. Download de dados a partir do Eurostat e realização de mapas, a partir do Eurostat, do Excel e do site map in seconds.
Lecture 8
Statistics on the Information Society. Example of a recent area of official statistics in a swiftly changing environment with a necessarily swift adaptation and change of concepts and units of measure.
Aula 8
Conclusão das estatísticas sobre o mercado de Trabalho
Lecture 9
Statistics
on Migrations, following the UN Migration Report 2022. International migrants
by continents and regions. Fluxes of migration. Top countries of origin and
destination. International migrants by countries of origin and proportion of
the respective population.
Aula 9
Conclusão da análise de estatísticas relativamente à desigualdade de rendimento e pobreza.
Estatísticas da Sociedade da Informação em Portugal e na Europa. O processo de abertura de uma nova área de estatísticas oficiais no INE e no EUROSTAT e o desenvolvimento dos primeiros inquéritos
A idade e a
escolaridade como variáveis explicativas fundamentais da variabilidade no
acesso e uso das tecnologias da informação e da comunicação.
Lecture 10
The use of archive data and available surveys in the Social Sciences. Exemples of different archives.
Aula 10
Análise de micro-dados.