Planeamento

Aulas

Lecture 1

Using statistical indicators: Content, syllabus, and assessment. 

A first approach to statistical indicators. Characteristics of the statistical information available and its different sources. The centrality of the use of the methodological data when using secondary sources (concepts, categories, classifications, samples). 

Looking for, formating and retrieving data with Eurostat. 


Aula 1

Apresentação, exposição do programa da UC e do sistema de avaliação.

Estatísticas oficiais e a sua natureza. A utilidade das estatísticas para fins diversos incluindo a investigação. Os principais elementos do sistema de meta-informação: conceitos e classificações.

Breve operacionalização do portal do INE. 


Aula 2

Estatísticas da população e do território

Principais fontes (Recenseamento da população e da habitação e Estimativas da população residente) e principais diferenças entre as mesmas. Análise de diversos produtos estatísticos obtidos através das diferentes fontes. Estrutura e dinâmica da população: comentário de um conjunto de indicadores.

Obtenção de dados da população residente por localização geográfica (NUT2) a partir da operação dos censos 2011 e 2021 no INE. Cálculo da distribuição e realização de um gráfico ilustrativo. Análise e comentário dos dados

Execução de um mapa representando a taxa de variação da densidade populacional por concelho no território nacional entre 1981 e 2021. Coleta de dados através do Pordata, formatação da informação e cálculo da taxa de variação com o Excel e execução do mapa através do site mapinseconds. Comentário acerca das diferenças observadas. Litoralização da população residente e densificação centrífuga nas Áreas Metropolitanas de Lisboa e Porto.



Lecture 2

International statistics on the Population: Europe and the World. Censuses, estimations and their different procedures, sources and data available. Population growth and decrease in some European countries (North/South; West/East): Economic and migratory reasons.

Comparing population growth in the European Countries between 2001 and 2021. Data gathered through Eurostat and calculation of the percentage change with Excel. Execution of a Map demonstrating the change between the two Census, through the service Mapinsecond and alternatively with Excel.  

Comparing age pyramids in Western Africa and Western Europe. Uncontrolled growth and continuous ageing. Population projections until 2080 in Europe.


Aula 3

Realização de uma pirâmide etária. Procura de informação no INE (infelizmente com o servidor em baixo obrigando à procura de dados alternativos na Pordata e por insuficiência destes, no Eurostat), formatação dos dados e cálculo. Estratégia de construção de uma pirâmide etária com o Excel.


Lecture 3

Looking for, retrieving, and editing statistical data on population estimates with the aim of creating population pyramids. Search for information on the Eurostat, editing and formatting tables. Calculating and formatting data with Excel and designing population pyramids with edited bar graphics comparing the population pyramids in France 2001 and 2011. Reflection on the different modes of population ageing and demographic and social consequences.


Lecture 4

Statistical indicators on Education. Why are statistics on Education important (Planning, Literacy, Manpower and Citizenship). Different modes of educational statistics: School registries, National Surveys, Skills Surveys and different data: financial (Expenditure on Education as a % of GDP), Enrollment, Attainment; Outcomes. 

Enrollment rates (calculations with enrollment registries and population) in Portugal and Sweden. Discrepancies motivated by different concepts and organisation of the Education System. Organisation of the Eurostat data with Excel and execution of a TreeMap figure. 


Aula 4

Realização de uma pirâmide etária por um processo alternativo ao efetuado na aula anterior.

Estatísticas da Educação. Fontes administrativas e recenseamento escolar na produção das estatísticas da educação. Breve percurso histórico da Educação em Portugal do Estado Novo à Democracia e identificação das raízes históricas da estrutura de qualificações da população portuguesa.
Taxa real e bruta de escolarização. O lento processo de massificação da escolarização em Portugal nos diversos ciclos de ensino não superior. 



Lecture 5

Educational attainment of different age classes and ISCED Levels in Europe. Data analysis with Eurostat. 

Debate on the significant educational attainment differences found in Europe: History, Religion and Education Policies.

Other relevant educational indicators produced by OECD.

Science, Maths and Reading Skills among children aged 15. PISA results. 

Evaluation of Young People Educational Status in respect to different dimensions. Education Outcomes: Effects on Employment and Earnings in the OECD countries.  


Aula 5

Continuação da análise das estatísticas da educação.

Participação na educação. Dificuldades de elaboração das taxas de escolarização com comparação internacional: diferencas entre sistemas educativos europeus e até na educação regional. Taxas de retenção e conclusão. As dificuldades nas transições de ciclo educativo. A reprodução dos trajetos educativos familiares.

A qualificação educativa da população. A taxa de qualificação secundária e terciária por segmentos específicos da população.

Qualificação e emprego. Desigualdades de género no plano educativo.


Lecture 6

Labour market and employment statistics in the world with ILO data.

Activity and employment rates and respective populations in selected European countries. Observing differences and finding data to explain it.

Unemployment rates through independent variables: sex, age, educational attainment, and citizenship status.


Aula 6

Conclusão do tema Educação com a abordagem de alguns indicadores relativos ao progresso das qualificações educativas dos mais jovens em Portugal e na média da OCDE. Implicações relativas ao emprego (taxa de emprego e volume salarial por níveis de qualificação escolar) e outras dimensões relevantes. 


Lecture 7

Labour market statistics. Employment and unemployment according to different independent variables: sex, age groups, educational attainment and citizenship status. 

Observing change in the economy and employment between 2008 and 2021 comparing Portugal (and other countries of comparable population size) and the EU through the numbers and proportion of employment by economic sectors and occupations. How are  european economies turning similar in respect to the employment structure?


Aula 7

População ativa e população empregada em Portugal e na Europa. Download de dados a partir do Eurostat e realização de mapas, a partir do Eurostat, do Excel e do site map in seconds.

A aproximação das caraterísticas estruturais da estrutura do emprego em Portugal e na Europa 28 entre 2008 e 2020. Exemplos a partir da distribuição do emprego por setores da atividade econnómica e do emprego.


Lecture 8

Statistics on the Information Society. Example of a recent area of official statistics in a swiftly changing environment with a necessarily swift adaptation and change of concepts and units of measure.

Statistics on income inequality. S80/S20 and GINI Index measures. A chnging scenario of income inequality in the World and Europe.   


Aula 8

Conclusão das estatísticas sobre o mercado de Trabalho

Desigualdade de Rendimento (Rácio S80/S20) na Europa e no Mundo. Execuçao de um Gráfico de Bolhas a partir das coordenadas estabelecidas pelo Índice de GINI en 2015 e 2022. 


Lecture 9

Statistics on Migrations, following the UN Migration Report 2022. International migrants by continents and regions. Fluxes of migration. Top countries of origin and destination. International migrants by countries of origin and proportion of the respective population. 


Aula 9

Conclusão da análise de estatísticas relativamente à desigualdade de rendimento e pobreza.

Estatísticas da Sociedade da Informação em Portugal e na Europa. O processo de abertura de uma nova área de estatísticas oficiais no INE e no EUROSTAT e o desenvolvimento dos primeiros inquéritos

A idade e a escolaridade como variáveis explicativas fundamentais da variabilidade no acesso e uso das tecnologias da informação e da comunicação.



Lecture 10

The use of archive data and available surveys in the Social Sciences. Exemples of different archives.

The example of the Eurpean Social Survey: Objectives, participant countries and waves.
Examples of simple data analysis with the SPSS. Frequencies, crosstabs and mean differences. Recodification of variavles using the recode and compute commands,


Aula 10

Análise de micro-dados.

Utilização de bases de dados disponíveis para fins de investigação, provenientes de estatísticas oficiais e de instituições de investigação. Exemplos de análises por tipos de variáveis.