Sumários

Lecture 8

23 Novembro 2023, 18:00 Nuno de Almeida Alves


Statistics on the Information Society. Example of a recent area of official statistics in a swiftly changing environment with a necessarily swift adaptation and change of concepts and units of measure.

Statistics on income inequality. S80/S20 and GINI Index measures. A chnging scenario of income inequality in the World and Europe.   

Aula 7

21 Novembro 2023, 20:30 Nuno de Almeida Alves


População ativa e população empregada em Portugal e na Europa. Download de dados a partir do Eurostat e realização de mapas, a partir do Eurostat, do Excel e do site map in seconds.

A aproximação das caraterísticas estruturais da estrutura do emprego em Portugal e na Europa 28 entre 2008 e 2020. Exemplos a partir da distribuição do emprego por setores da atividade econnómica e do emprego.

Lecture 7

16 Novembro 2023, 18:00 Nuno de Almeida Alves


Labour market statistics. Employment and unemployment according to different independent variables: sex, age groups, educational attainment and citizenship status. 

Observing change in the economy and employment between 2008 and 2021 comparing Portugal (and other countries of comparable population size) and the EU through the numbers and proportion of employment by economic sectors and occupations. How are  european economies turning similar in respect to the employment structure?

Aula 6

14 Novembro 2023, 20:30 Nuno de Almeida Alves


Conclusão do tema Educação com a abordagem de alguns indicadores relativos ao progresso das qualificações educativas dos mais jovens em Portugal e na média da OCDE. Implicações relativas ao emprego (taxa de emprego e volume salarial por níveis de qualificação escolar) e outras dimensões relevantes. 

Lecture 6

9 Novembro 2023, 18:00 Nuno de Almeida Alves


Labour market and employment statistics in the world with ILO data.

Activity and employment rates and respective populations in selected European countries. Observing differences and finding data to explain it.

Unemployment rates through independent variables: sex, age, educational attainment, and citizenship status.