Bibliografia

Principal

  • Verger, A. & Curran, M. (2014). New public management as a global education policy: its adoption and re-contextualization in a Southern European setting. Critical Studies in Education, 55(3): 253-271. Veloso, L., org. (2013). Escolas e avaliação externa: um enfoque nas estruturas organizacionais. Lisboa: Mundos Sociais. Pacheco, J A., org. (2014). Avaliação externa de escolas: quadro teórico/conceptual. Porto: Porto Editora. Nóvoa, A. (1995). As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote. Mintzberg, H. (1995). Estrutura e dinâmica das organizações. Lisboa: Dom Quixote. McBeath, J. (2010). School self-evaluation models, tools and examples of practice. National College for School Leadership. Lima, L. (1992). A escola como organização e a participação na organização escolar. Braga: IE/UM. Barroso, J. (2005). Políticas educativas e organização escolar. Lisboa: Universidade Aberta. Balazs, G. & Faguer, J. (1996). Une nouvelle forme de management: l'évaluation. Actes de la recherche en Sciences Sociales, 114 : 68-78. Azevedo, J., org. (2002). Avaliação das escolas. Porto: ASA. Alaíz, V., Góis, E. & Gonçalves, C. (2003). Auto-avaliação de escolas. Porto: Edições ASA. :

Secundária

  • http://www.ige.min-edu.pt/ Inspeção Geral da Educação e Ciência http://www.cnedu.pt/pt/ Conselho Nacional de Educação Sítios de interesse Resnik, J. (2011). The construction of a managerial education discourse and the involvement of philanthropic entrepreneurs: The case of Israel. Critical Studies in Education, 52 (3): 251-266. Møller, J., and G. Skedsmo. (2013) Modernising education: New Public Management reform in the Norwegian education system. Journal of Educational Administration and History, 45(4): 336-353. Mattei, P. (2012) Market accountability in schools: Policy reforms in England, Germany, France and Italy. Oxford Review of Education, 38(3): 247-266. Maroy, C.; Voisin, A. (2013) As transformações recentes das políticas de accountability na educação: desafios e incidências das ferramentas de ação pública. Educucação e Sociedade, 34(124): 881-901. Court, M., O'Neill, J. (2011). 'Tomorrow's schools' in New Zealand: From social democracy to market managerialism. Journal of Educational Administration and History, 43(2): 119-140. De Grauwe, A. (2005). Improving the quality of education through school-based management: learning from international experiences. International review of education, 51(4): 269-287. Bromley, P. (2015). Policy and Administration as Culture: Organizational Sociology and cross-National Education Trends. In K. Mundy, A. Green, B. Lingard and A. Verger. Global Education Policy Handbook. London: Wiley-Blackwell. Bandur, A. (2012). School-based management developments: challenges and impacts. Journal of Educational Administration, 50(6): 845-873. Verger, A. and M. Curran. (2014). New public management as a global education policy: its adoption and re-contextualization in a Southern European setting." Critical Studies in Education, 55(3): 253-271. Verger, A. (2014). Why do policy-makers adopt global education policies? Toward a research framework on the varying role of ideas in education reform. Current Issues in Comparative Education 16(2): 14-29. Nova Gestão Pública - algumas referências https://www.dgaep.gov.pt/index.cfm?OBJID=28988751-1A7F-48DA-8C94-8665E3A51473 Revista de Administração e Emprego Público http://www.ie.ul.pt/portal/page?_pageid=406,1122428&_dad=portal&_schema=PORTAL Sísifo. Revista de Ciências da Educação http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao Revista Lusófona de Educação http://revista.educ.ie.ulisboa.pt/ Revista de Educação http://revistas.ulusofona.pt/index.php/eduscience/index Revista Eduscience http://www.fpce.up.pt/ciie/?q=publication/editions/292 Revista Educação, Sociedades e Culturas http://revistas.rcaap.pt/rpe/index Revista Portuguesa de Educação Algumas revistas portuguesas Verger, A. (2014). Why do policy-makers adopt global education policies? Toward a research framework on the varying role of ideas in education reform. Current Issues in Comparative Education 16(2), 14-29. Veloso, L. & Abrantes, P. (orgs.) (2013). Sucesso escolar: da compreensão do fenómeno às estratégias para o alcançar. Lisboa: Mundos Sociais. de São Paulo, 38(4): 815-832. Veloso, L., Abrantes, P. & Craveiro, D. (2012b). The Portuguese schools' evaluation programme: a sociological approach to the participation of social actors. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 19(2): 110-125. Veloso, L., Craveiro, D. & Rufino, I. (2012a). Regulação e procedimentos na escola pública: entre o centralismo formal e a apropriação informal. Sociologia, Problemas e Práticas, 66: 127-146. Veloso, L., Abrantes, P. e Craveiro, D. (2011). A avaliação externa das escolas como processo social. Educação, Sociedade e Cultura, 33: 69-88. Torres, L. L. (2011). Liderança singular na escola democrática: ameaças e contradições. Elo, 18(1): 27-36. Torres, L. L. (1997). Cultura organizacional escolar. Representações dos professores numa escola portuguesa. Oeiras: Celta. Torres, L. L. (2011). A construção da autonomia num contexto de dependências: limitações e possibilidades nos processos de (in)decisão na escola pública. Educação, Sociedade & Culturas, 32(1): 91-109. Maroy, C.; Voisin, A. (2013). As transformações recentes das políticas de accountability na educação: desafios e incidências das ferramentas de ação pública. Educação e Sociedade, 34(124). http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000300012 Marques, R. & Ferraz, D., orgs. (2015). Governação integrada e administração pública. Lisboa: INA Editora. Lima, Licínio C. (2011). Administração Escolar: Estudos. Porto: Porto Editora. Ferreira, I. & Teixeira, Ana R. (2010). Territórios Educativos de Intervenção Prioritária. Sociologia: Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, Vol. XX: 331-350. Conselho Nacional de Educação (2010). Parecer sobre Avaliação Externa das Escolas (2007 - 2009). Lisboa: Conselho Nacional de Educação (CNE). Coelho, I., Sarrico, C. & Rosa, Maria J. (2008). Avaliação de escolas em Portugal: que futuro? Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, 7(2): 56-67. Capucha, L., et al. (1996). Metodologias de avaliação: o estado da arte em Portugal. Sociologia, Problemas e Práticas, 22: 9-27. Bourdieu, P. (1978). Classement, déclassement, reclassement. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 24, 1, 2-22. Abrantes, P. & Sebastião, J. (2010). Portões que se abrem e que se fecham. Processos de inclusão e de segregação nas escolas públicas portuguesas", in Dornelas, A, Oliveira, L., Veloso, L & Guerreiro, M. D. (orgs.), Portugal Invisível, Lisboa, Editora Mundos Sociais, pp. 75-93. :